Головна
>
Поради Психолога
>
Психологічна Служба
>
Положення про запобігання і протидію насильству та жорстокому поводженню з дітьми в закладі освіти
Поради Психолога / Психологічна Служба
Положення про запобігання і протидію насильству та жорстокому поводженню з дітьми в закладі освіти
27-03-2025, 13:35
Положення про запобігання і протидію насильству та жорстокому поводженню
з дітьми в закладі освіти
1. Загальні положення
Дане Положення регулює питання організації захисту дітей від різних форм насильства та жорстокого поводження в закладі. Положення розроблено на основі Законів України «Про освіту», «Про повну загальну середню освіту», «Про запобігання та протидію домашньому насильству», «Про охорону дитинства», «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо протидії булінгу (цькуванню)», «Про внесення змін до деяких законів України щодо запобігання насильству та унеможливлення жорстокого поводження з дітьми», ), Указу Президента України від 21 вересня 2020 року №398/2020 «Про невідкладні заходи із запобігання та протидії домашньому насильству, насильству за ознакою статі, захисту прав осіб, які постраждали від такого насильства» (зі змінами і доповненнями), Стратегії впровадження гендерної рівності у сфері освіти до 2030 року, Постанови Кабінету Міністрів України від 22 серпня 2018 р. №658 «Про затвердження Порядку взаємодії суб’єктів, що здійснюють заходи у сфері запобігання та протидії домашньому насильству і насильству за ознакою статі» (і змінами, внесеними згідно з Постановою КМ №129 від 16.02.2022, №36 від 16.01.2024), наказу МОН від 22.05.2018 №509 «Про затвердження Положення про психологічну службу у системі освіти України», наказу МОН від 28.12.2019 №1646 «Деякі питання реагування на випадки булінгу (цькування) та застосування заходів виховного впливу в закладах освіти», наказу МОН від 26.02.2020 №293 «Про затвердження плану заходів, спрямованих на запобігання та протидію булінгу (цькуванню) в закладах освіти» (у редакції наказу МОН від 20.03.2020 №420), листа МОН від 28.10.2014 №1/9-557 «Методичні рекомендації щодо взаємодії педагогічних працівників у навчальних закладах та взаємодії з іншими органами і службами щодо захисту прав дітей», листа МОН від 02.10.2018 №1047 «Про затвердження методичних рекомендацій щодо виявлення, реагування на випадки домашнього насильства і взаємодії педагогічних працівників із іншими органами та службами», листа МОН від 18.05.2018 №1/11-5480 «Методичні рекомендації щодо запобігання та протидії насильству», листа МОН від 29.01.2019 №1/11-881 «Рекомендації для закладів освіти щодо застосування норм Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо протидії булінгу (цькуванню)» від 18 грудня 2018 р. № 2657-VIII», листа МОН України від 14.08.2020 року №1/9-436 «Про створення безпечного освітнього середовища в закладі освіти та попередження протидії булінгу (цькуванню)».
1.1.Основні терміни:
Безпечне освітнє середовище - сукупність умов у закладі освіти, що унеможливлюють заподіяння учасникам освітнього процесу фізичної, майнової та/або моральної шкоди, зокрема внаслідок недотримання вимог санітарних, протипожежних та/або будівельних норм і правил, законодавства щодо кібербезпеки, захисту персональних даних, безпечності та якості харчових продуктів та/або надання неякісних послуг з харчування, шляхом фізичного та/або психологічного насильства, експлуатації, дискримінації за будь-якою ознакою, приниження честі, гідності, ділової репутації (зокрема шляхом булінгу (цькування), поширення неправдивих відомостей тощо), пропаганди та/або агітації, у тому числі з використанням кіберпростору, а також унеможливлюють вживання на території та в приміщеннях закладу освіти алкогольних напоїв, тютюнових виробів, наркотичних засобів, психотропних речовин.
Насильство – це будь-які навмисні дії одної людини по відношенню до іншої, які порушують її конституційні права й свободи і наносять їй моральну шкоду, шкоду її фізичному чи психічному здоров’ю.
Домашнє насильство – діяння фізичного, сексуального, психологічного або економічного насильства, що вчиняються в сім'ї чи в межах місця проживання або між родичами, між колишнім чи теперішнім подружжям, або між іншими особами, які спільно проживають чи проживали однією сім'єю, але не перебувають чи не перебували у родинних відносинах чи у шлюбі між собою, незалежно від того, чи проживає або проживала особа, яка вчинила домашнє насильство, у тому самому місці, а також погрози вчинення таких діянь.
Види насильства :
економічне насильство - форма домашнього насильства, що включає умисне позбавлення житла, їжі, одягу, іншого майна, коштів чи документів або можливості користуватися ними, залишення без догляду чи піклування, перешкоджання в отриманні необхідних послуг з лікування чи реабілітації, заборону працювати, примушування до праці, заборону навчатися та інші правопорушення економічного характеру;
психологічне насильство - форма домашнього насильства, що включає словесні образи, погрози, у тому числі щодо третіх осіб, приниження, переслідування, залякування, інші діяння, спрямовані на обмеження волевиявлення особи, контроль у репродуктивній сфері, якщо такі дії або бездіяльність викликали у постраждалої особи побоювання за свою безпеку чи безпеку третіх осіб, спричинили емоційну невпевненість, нездатність захистити себе або завдали шкоди психічному здоров’ю особи;
сексуальне насильство - форма домашнього насильства, що включає будь-які діяння сексуального характеру, вчинені стосовно повнолітньої особи без її згоди або стосовно дитини незалежно від її згоди, або в присутності дитини, примушування до акту сексуального характеру з третьою особою, а також інші правопорушення проти статевої свободи чи статевої недоторканості особи, у тому числі вчинені стосовно дитини або в її присутності;
фізичне насильство - форма домашнього насильства, що включає ляпаси, стусани, штовхання, щипання, шмагання, кусання, а також незаконне позбавлення волі, нанесення побоїв, мордування, заподіяння тілесних ушкоджень різного ступеня тяжкості, залишення в небезпеці, ненадання допомоги особі, яка перебуває в небезпечному для життя стані, заподіяння смерті, вчинення інших правопорушень насильницького характеру;
булінг (цькування) - психологічне, фізичне, економічне чи сексуальне насильство, тобто будь-яке умисне діяння (дія або бездіяльність), у тому числі із застосуванням засобів електронних комунікацій, яке систематично вчиняється особою стосовно дитини, з якою вони є учасниками одного колективу, або дитиною стосовно іншого учасника одного колективу та яке порушує права, свободи, законні інтереси потерпілої особи та/або перешкоджає виконанню нею визначених законодавством обов’язків.
2. Основні завдання щодо захисту від різних форм насильства та жорстокого поводження з дітьми:
Постійний аналіз освітнього середовища закладу та створення середовища вільного від будь-яких форм насильства та жорстокого поводження з дітьми (фізичного та емоційно-психологічного середовища);
Забезпечення виконання чинного законодавства щодо створення в закладі освіти безпечного освітнього середовища вільного від усіх форм насильства та дотримання порядку реагування на випадки булінгу (цькування), домашнього насильства, насильства за ознакою статі.
Сприяння організації роботи по співпраці з структурними підрозділами Національної поліції, управлінням сім’ї, молодіжної політики та захисту дітей та іншими суб’єктами, що здійснюють заходи (політику) у сфері запобігання та протидії насильства, жорстокого поводження з дітьми відповідно до чинного законодавства.
Розробка та затвердження Плану заходів про запобігання і протидію насильству та жорстокому поводженню з дітьми в закладі освіти. Передбачити заходи щодо профілактики булінгу, домашнього насильства або насильства за ознакою статі;
Проведення моніторингу ефективності виконання плану заходів щодо запобігання і протидії насильству та жорстокому поводженню з дітьми, у тому числі булінгу, внесення (за потреби) до нього змін із аналізом на нарадах, семінарах, педагогічних радах тощо.
Сприяння проходженню особами, які вчинили насильство або жорстоке поводження з дитиною, стали свідком або постраждали від насильства або жорстокого поводження, відповідної програми для таких осіб.
Забезпечення соціально-психологічного супроводу (патронажу) здобувачів освіти, постраждалих від насильства у тому числі булінгу, домашнього насильства, гендерно зумовленого насильства.
Проведення зі здобувачами освіти та їх батьками превентивної роботи із запобігання та протидії насильству (у т.ч. домашнього насильства, насильства за ознакою статі, булінгу), консультаційних годин практичного психолога й соціального педагога.
Реєстрація звернень учасників освітнього процесу щодо насильства та жорстокого поводження з дітьми.
Моніторинг та робота зі зверненнями щодо насильства (булінгу) у системі АІКОМ.
Оприлюднення на сайті закладу та на інформаційних дошках інформації:
- про номери телефонів гарячих ліній, за якими дитина може звернутись та розповісти про насильство (домашнє насильство або насильство за ознакою статі, про булінг (цькування);
- посилання (QR -код) щодо подання заяви через сайт АІКОМ;
- механізму анонімного звернення.
Проведення періодичного інформування працівників закладу про захист дітей від усіх форм насильства та жорстокого поводження, порядку реагування на випадки насильства булінгу (цькування), ознайомлення із заходами спрямованими на запобігання та протидію булінгу (цькування) серед учасників освітнього процесу.
2.1. Директор закладу Тарновецька З.Д. :
затверджує положення про запобігання і протидію насильству та жорстокому поводженню з дітьми в закладі освіти з урахуванням Типової програми унеможливлення насильства та жорстокого поводження з дітьми та Порядку реагування на випадки насильства та жорстокого поводження з дітьми, затверджених Кабінетом Міністрів України, забезпечує його оприлюднення, обов’язкове ознайомлення з ним працівників закладу та здійснює контроль за його виконанням;
- розглядає усні та письмові заяви (скарги, повідомлення) про випадки насильства або жорстокого поводження з дитиною в закладі освіти протягом однієї доби з моменту надходження та у разі виявлення ознак насильства або жорстокого поводження невідкладно повідомляє про це батьків, інших законних представників дитини, а також письмово повідомляє уповноважений підрозділ органу Національної поліції України та службу у справах дітей;
- сприяє проходженню особами, які вчинили насильство або жорстоке поводження з дитиною, стали свідком або постраждали від насильства або жорстокого поводження, відповідної програми для таких осіб.
2.2. Психолог :
забезпечує виконання заходів для надання соціальних та психолого-педагогічних послуг здобувачам освіти, які вчинили насильство або жорстоке поводження з дитиною, стали свідком або постраждали від насильства або жорстокого поводження реалізацію просвітницького напрямку всіх учасників освітнього процесу шляхом організації тематичних заходів, бесід - консультацій з метою формування навичок толерантної та ненасильницької поведінки, спілкування та взаємодії.
2.3. Працівники закладу у разі виявлення ознак насильства або жорстокого поводження з дитиною:
- вжити невідкладних заходів для припинення насильства або жорстокого поводження з дитиною;
- за потреби надати домедичну допомогу, викликати бригаду екстреної (швидкої) медичної допомоги та звернутися до органів Національної поліції України;
- повідомити керівника закладу освіти та принаймні одного з батьків або інших законних представників дитини, яка вчинила насильство або жорстоке поводження, та дитини, яка постраждала від насильства або жорстокого поводження;
- у разі вчинення жорстокого поводження з дитиною керівником закладу освіти невідкладно повідомити про це засновника закладу освіти та/або уповноважений ним орган (особу).
виконують рішення та рекомендації комісії з розгляду випадків насильства та булінгу (цькування) у закладі освіти.
3. Права та обов'язки учасників освітнього процесу
3.1. Учні закладу мають право на:
- якісні освітні послуги;
- індивідуальну освітню траєкторію, що реалізується, зокрема, через вільний вибір видів, форм і темпу здобуття освіти, навчальних дисциплін та рівня їх складності, методів і засобів навчання;
- інші необхідні умови для здобуття освіти, у тому числі для осіб з особливими освітніми потребами та із соціально незахищених верств населення;
- свободу творчої, спортивної, оздоровчої, культурної, просвітницької, наукової і науково-технічної діяльності тощо;
- особисту або через своїх законних представників участь у громадському самоврядуванні та управлінні закладом;
- безпечні та нешкідливі умови навчання і праці;
- повагу людської гідності;
- захист під час освітнього процесу від приниження честі та гідності, будь - яких форм насильства та експлуатації, булінгу (цькування), дискримінації за будь-якою ознакою, пропаганди та агітації, що завдають шкоди здоров'ю здобувачам освіти;
- отримання соціальних та психолого-педагогічних послуг як особа, яка постраждала від насильства та жорстокого поводження з дітьми, стала свідком або вчинила насильство або жорстоке поводження з дітьми
3.2. Учні зобов'язані:
- поважати гідність, права, свободи та законні інтереси всіх учасників освітнього
процесу, дотримуватися етичних норм;
- відповідально та дбайливо ставитися до власного здоров'я, здоров'я оточуючих,
довкілля;
- дотримуватися установчих документів, правил внутрішнього розпорядку закладу;
- повідомляти керівника про факти насильства та жорстокого поводження з дітьми свідком яких вони були особисто або про які отримали достовірну інформацію від інших осіб.
3.3. Працівники, які залучаються до освітнього процесу, мають право на:
- захист професійної честі і гідності;
- захист під час освітнього процесу від будь-яких форм насильства та експлуатації, дискримінації за будь – якою ознакою, від пропаганди та агітації, що завдають шкоди здоров'ю.
3.4. Працівники зобов'язані:
- дотримуватися педагогічної етики;
- поважати гідність, права, свободи і законні інтереси всіх учасників освітнього процесу;
- настановленням і особистим прикладом утверджувати повагу до суспільної моралі та суспільних цінностей, зокрема правди, справедливості, патріотизму, гуманізму, толерантності, працелюбства;
- формувати у здобувачів освіти усвідомлення необхідності додержуватися Конституції та законів України;
- формувати у здобувачів освіти прагнення до взаєморозуміння, миру, злагоди між усіма народами, етнічними, національними, релігійними групами;
- захищати здобувачів освіти під час освітнього процесу від будь-яких форм насильства, приниження честі та гідності, дискримінації за будь-якою ознакою, пропаганди та агітації, що завдають шкоди здоров'ю здобувачів освіти, запобігати вживанню ними та іншими особами на території закладів освіти алкогольних напоїв, наркотичних засобів, іншим шкідливим звичкам;
-додержуватися установчих документів та правил внутрішнього розпорядку, виконувати свої посадові обов'язки.
- повідомляти директора про випадки насильства чи жорстокого поводження з учасниками освітнього процесу.
3.5. Батьки або інші законні представники здобувачів освіти мають право на:
- отримувати інформацію про діяльність закладу, у тому числі – щодо надання соціальних та психолого-педагогічних послуг особам, які постраждали від насильства або жорстокого поводження з дитиною;
- про результати навчання своїх і результати оцінювання якості освіти у Школі та його освітньої діяльності;
- подавати директору усні та письмові заяви (скарги, повідомлення) про випадки
насильства або жорстокого поводження з дитиною, а також стосовно інших учасників освітнього процесу, вимагати невідкладного (протягом однієї доби з моменту надходження) реагування на такі випадки;
- отримувати інформацію щодо порядку та умов проходження їхньою дитиною, яка постраждала від насильства або жорстокого поводження, відповідних програм для таких осіб.
3.6. Батьки зобов'язані:
- виховувати у дітей повагу до гідності, прав, свобод і законних інтересів людини, законів та етичних норм, відповідальне ставлення до власного здоров'я, здоров'я оточуючих і довкілля;
- поважати гідність, права, свободи і законні інтереси дитини та інших учасників
освітнього процесу;
- дбати про фізичне і психічне здоров'я дитини, сприяти розвитку її здібностей, формувати навички здорового способу життя;
- формувати у дитини культуру діалогу, культуру життя у взаєморозумінні, мирі та злагоді між усіма народами, етнічними, національними, релігійними групами, представниками різних політичних і релігійних поглядів та культурних традицій, різного соціального походження, сімейного та майнового стану;
- настановленням і особистим прикладом утверджувати повагу до суспільної моралі та суспільних цінностей, зокрема правди, справедливості, патріотизму, гуманізму, толерантності, працелюбства;
4. Відповідальність осіб причетних до насильства та жорстокого поводження з дітьми в закладі освіти
4.1. Відповідальність за булінг (цькування) встановлена статтею 173 п.4 Кодексу України про адміністративні правопорушення такого змісту:
Булінг (цькування) - тягне за собою накладення штрафу від п’ятдесяти до ста неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або громадські роботи на строк від двадцяти до сорока годин.
Діяння, передбачене частиною першою цієї статті, вчинене групою осіб або повторно протягом року після накладення адміністративного стягнення, - тягне за собою накладення штрафу від ста до двохсот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або громадські роботи на строк від сорока до шістдесяти годин.
Діяння, передбачене частиною першою цієї статті, вчинене малолітніми або неповнолітніми особами віком від чотирнадцяти до шістнадцяти років, - тягне за собою накладення штрафу на батьків або осіб, які їх замінюють, від п’ятдесяти до ста неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або громадські роботи на строк від двадцяти до сорока годин.
Діяння, передбачене частиною другою цієї статті, вчинене малолітньою або неповнолітньою особою віком від чотирнадцяти до шістнадцяти років, - тягне за собою накладення штрафу на батьків або осіб, які їх замінюють, від ста до двохсот неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або громадські роботи на строк від сорока до шістдесяти годин.
4.2. Відповідальність директора:
Неповідомлення директором закладу уповноваженого підрозділу органів Національної поліції України про випадки булінгу (цькування) учасника освітнього процесу – тягне за собою накладення штрафу від п’ятдесяти до ста неоподатковуваних мінімумів доходів громадян або виправні роботи на строк до одного місяця з відрахуванням до двадцяти процентів заробітку.
5. Взаємодія з установами, які здійснюють заходи у сфері запобігання та захисту від різних форм насильства та жорстокого поводження в закладах освіти.
Налагодження співпраці із службою у справах дітей, центром соціальних служб сім’ї, дітей та молоді, представниками правоохоронних органів, громадських інституцій.
Розроблення спільних планів роботи з проведення превентивних інформаційно просвітницьких заходів з усіма учасниками освітнього процесу з питань запобігання та протидії насильству та жорстокому поводженню з дітьми
Участь представників інших установ у професійному інформуванні усіх учасників освітнього процесу щодо запобіганню насильству жорстокому поводженню з дітьми.