РІЧНИЙ ЗВІТ ДИРЕКТОРА ОЗО ЛАШКІВСЬКИЙ ЛІЦЕЙ ЗОЇ ТАРНОВЕЦЬКОЇ ЗА 2023/2024 Н.Р.
20-06-2024, 18:20
Звіт директора
Опорного закладу освіти
Лашківський ліцей
Зої ТАРНОВЕЦЬКОЇ
за 2023/2024 н.р.
Шановна ліцейна родино-педагоги,батьки ,громадськість,здобувачі освіти Опорного закладу освіти Лашківський ліцей !
Минає 2023/2024 навчальний рік ,рік в умовах повномасштабної війни з рф . Сьогодні вже традиційно, я –як директор закладу хочу прозвітувати про роботу у 2023/2024 н.р .Відповідно до Стратегії розвитку закладу на 2021-2024 р.р. у 2023/2024 н.р. метою роботи закладу було: створення умов для забезпечення в закладі освіти якісної, сучасної, індивідуально-орієнтованої системи освіти для дітей з особливими педагогічними потребами відповідно до вимог в суспільстві, запитів особистості й потреб держави; забезпечення ефективного управління розвитком закладу освіти.
Відповідно до загальної мети:
Місія школи – випустити зі школи конкурентноспроможного випускника ,допомогти здобувачеві освіти збагатитися системними знаннями та практичним досвідом з позицій загальної середньої та профільної освіти, вирости духовно та пізнати самого себе, сформувати базові (ключові) й предметні компетенції та здатність до подальшого саморозвитку, виявити й розвинути творчі здібності.
Візія (бачення)- школа формування свідомості, здорового способу життя, патріотизму на основі культурних, національно-духовних та моральних цінностей.
На реалізацію визначеної мети були спрямовані основні завдання діяльності закладу освіти:
§ створення належних умов для функціонування системи освіти закладу освіти, яка забезпечує розвиток, виховання і навчання дитини з особливими освітніми потребами, ґрунтується на єднанні сімейного та суспільного виховання;
§ сприяння гуманізації відносин в закладі та сім'ї,
§ забезпечення умов для виховання та соціалізації дітей і підлітків з особливими освітніми потребами;
§ забезпечення суттєвого зростання якості освіти, створення комплексу умов рівного доступу до неї;
§ впровадження заходів у освітній діяльності, спрямованих на розвиток усвідомленого вибору та наступного освоєння навчальних професійних знань і навичок;
§ забезпечення подальшої роботи, спрямованої на усунення провідного дефекту і пов’язаних з ним порушень фізичної, психічної і мовленнєвої функцій.
§ запровадження в освітній процес здоров’язберігаючих технологій, створення безпечних умов навчання та виховання дітей;
§ створення шкільного середовища, що сприятиме прагненню учнів до самопізнання, самоаналізу, саморозвитку;
§ модернізація матеріально-технічної бази закладу;
§ створення інформаційно-освітнього середовища, упровадження новітніх відкритих навчальних систем і відповідних педагогічних технологій;
§ створення умов впровадження початкової освіти Нової школи; яка поділяється на два цикли:
• перший, адаптаційно-ігровий (1-2 класи);
• другий, основний (3-4 класи).
§ створення умов впровадження базової середньої освіти Нової школи, яка поділяється на два цикли:
• перший, адаптаційний (5-6 класи);
• другий, базове предметне навчання (7-9 класи).
ОСВІТНЯ СКЛАДОВА
Закон України «Про освіту» від 05.09.2017 р. № 2145-VІІІ (зі змінами від 19.01.2019 р.), Закон України «Про повну загальну середню освіту» від 16.01.2020 р. №463 – ІХ визначають основними завданнями освітнього процесу: інтелектуальний, духовний, фізичний і культурний розвиток особистості.
Сучасний освітній процес ґрунтується на співпраці всіх учасників: вчителів, учнів, батьків. Основою процесу освіти є партнерство і довіра. Виклики сучасного суспільства у всіх сферах життя вимагають від нас усіх6 і педагогів, і учнів, і батьків змінюватись та бути соціалізованими у інформативному суспільстві. Засади державної політики – це людиноцентризм;
- рівний доступ;
- інклюзивне середовище;
- автономія закладів;
- академічна доброчесність зі сторони вчителів і учнів.
У своїй діяльності протягом звітного періоду я керувалася основними нормативно-правовими документами, які регламентують роботу керівника закладу загальної середньої освіти: Конституцією України, Законами України «Про освіту», «Про повну загальну середню освіту», «Про основні засади мовної політики в Україні», Статутом закладу освіти, Правилами внутрішнього трудового розпорядку та чинними нормативно-правовими документами у галузі освіти.
Засновником ОЗО Лашківський ліцей є Кіцманська міська рада. Опорний заклад із 08.11.2024 р.Статус опорності затверджено в установленому порядку сесією міської ради.
Головною метою закладу є забезпечення реалізації прав громадян на здобуття початкової, базової та повної загальної середньої освіти.
Управлінська діяльність здійснювалась відповідно до розробленої Стратегії розвитку закладу освіти, в якій чітко окреслено місію закладу – це безперервний процес підвищення ефективності освітнього процесу з одночасним урахуванням потреб суспільства, потреб особистості здобувача освіти.
Головними завданнями закладу є:
· створення умов для здобуття початкової, базової та повної загальної середньої освіти на рівні не нижчому від Державних стандартів;
· виховання морально і фізично здорового покоління;
· розвиток природних позитивних нахилів, здібностей та обдарованості, творчого мислення, потреб і вміння самовдосконалюватися;
· формування громадянської позиції, власної гідності, готовності до трудової діяльності, відповідальності за свої дії;
· виховання шанобливого ставлення до родини, поваги до народних традицій і звичаїв української нації, державної мови, національних цінностей;
· виховання свідомого ставлення до свого здоров’я як найвищої соціальної цінності.
Заклад у своїй діяльності керується Конституцією України, законами України «Про освіту», «Про повну загальну середню освіту», іншими законодавчими актами Верховної Ради України, указами Президента України, постановами Кабінету Міністрів України, наказами Міністерства освіти і науки України, інших органів центральної виконавчої влади, рішеннями місцевих органів влади та органів місцевого самоврядування, власним Статутом.
Робота педагогічного колективу в 2023/2024 н. р. була спрямована на реалізацію Стратегії розвитку закладу освіти. Основними стратегічними напрямками роботи закладу є:
1. Освітнє середовище. Система збереження та зміцнення здоров’я учня та вчителя. Якість організації освітнього процесу, вдосконалення інформаційного простору. Безпечна школа. Попередження булінгу.
2. Система оцінювання здобувачів освіти. Забезпечення виконання Державних стандартів – якість освіти. Задоволення освітніх потреб.
3. Педагогічна діяльність. Методичне і кадрове забезпечення. Реалізація Концепції НУШ.
4. Управлінські процеси. Партнерство в освіті. Формування іміджу закладу освіти. Розбудова громадсько-активного освітнього закладу. Матеріально-технічне забезпечення.
РОЗДІЛ І. ОСВІТНЄ СЕРЕДОВИЩЕ ЗАКЛАДУ ОСВІТИ
здорові, безпечні і комфортні умови навчання та праці
Не зважаючи на продовження воєнного стану, нам вдалося організувати освітній процес із дотриманням вимог безпечної роботи: забезпечити здобуття початкової, базової середньої освіти та повної загальної середньої освіти в закладі, охопити навчанням усіх здобувачів освіти, зберегти контингент наших учнів.
Однією з важливих умов для освітнього процесу є безпечне та комфортне освітнє середовище. Ми постійно працюємо над його оновленням та покращенням. Всі учні нашого ліцею забезпечені укриттям під час повітряної тривоги-у нас є найпростіше укриття на 250 осіб. На території закладу діти почуваються безпечно і захищено.
У закладі освіти забезпечується комфортний повітряно-тепловий режим, належне освітлення, облаштування та утримання санітарних вузлів, дотримання питного режиму. Всі навчальні кабінети та приміщення обладнані відповідно до вимог Положення про навчальні кабінети. Адміністрація закладу разом із педагогами здійснює систематичний моніторинг стану засобів навчання та обладнання. Навчальні кабінети та фойє ,укриття забезпечені швидкісним Інтернетом-маємо потужний корпоративний роутер .який покриває інтернетом всю площу навчальних приміщень. Формуються навички безпечного користування мережею учнями. Застосовуються комп’ютерні програми, які здійснюють фільтрування контенту. Учні в освітньому процесі отримують інформацію щодо безпечного використання мережі.
Проте в закладі освіти залишається проблематичним облаштування території з урахуванням доступності та універсального дизайну. До закладу освіти практично не можуть потрапити дорослі і діти з обмеженими фізичними можливостями, відсутній пандус та спеціальні підйомники.
Результати анкетування учнів щодо комфортного перебування в закладі освіти наступні:
- 95% здобувачів освіти зазначили, що їм подобається перебування у школі, 5%, відповіли, що не дуже.
У нашому ліцеї приділяється належна увага питанню охорони праці. Учасники освітнього процесу знають та дотримуються вимог охорони праці, безпеки життєдіяльності, пожежної безпеки, знають та дотримуються правил поведінки в умовах надзвичайних ситуацій. Працівники проходять навчання та інструктажі з даних питань, а також обізнані з правилами поведінки в разі нещасного випадку чи раптового погіршення стану здоров’я учасників освітнього процесу і вживають необхідних заходів у подібних ситуаціях. Систематично педагогами проводяться бесіди з учнями. Кожен працівник має посадову інструкцію та інструкцію з охорони праці.
Якість організації освітнього процесу, вдосконалення інформаційного простору
Освітній процес у закладі освіти розпочався відповідно до структури навчального року з 01 вересня 2023 року по 03 червня 2024 року. Навчальні заняття організовані відповідно до розкладу занять, затвердженого відповідно до вимог:
- з 1 вересня 2023 року у закладі освіти навчання для учнів 1-11 класів розпочали очно;
- з 6 листопада за бажанням батьків було переведено учнів, що знаходяться за кордоном, на індивідуальну (екстернатну) форму навчання.
25 учнів закладу навчалися за екстернатною формою навчання, на створено 4 інклюзивних класи в яких навчалися 6 учнів з ООП, що забезпечувало право кожної дитини на вільний доступ до освіти.
Організація навчання у 1-4 класах здійснювалась за навчальними програмами, розробленими відповідно до Типової освітньої програми для закладів загальної середньої освіти під керівництвом Шияна Р.Д. затвердженої рішенням наказом Міністерства освіти і науки України від 12.08.2022 № 743-22. Навчальний план містить інваріантну складову, сформовану на державному рівні, обов’язкову для всіх загальноосвітніх навчальних закладів та варіативну. Навчальний план 3-4 класів складений відповідно до Типової освітньої програми закладів загальної середньої освіти, розробленою під керівництвом Шияна Р.Д. (Наказ МОН України від 12.08.2022 № 743-22).
Освітня програма та навчальний план для учнів ІІ ступеня були складені на основі Типової освітньої програми для 5-9 класів закладів загальної середньої освіти, затвердженою наказом МОН України №235 від 19.02.2021, для учнів 7-9 класів складені на основі Типової освітньої програми ІІ ступеня, затвердженої наказом МОН України №405 від 20.04.2018. Для учнів ІІІ ступеня складено відповідно до Типової освітньої програми для закладів загальної середньої освіти ІІІ ступеня, затвердженим наказом МОН України №408 від 20.04.2018.
Реалізація інваріантної та варіативної складових навчального плану здійснювалась за програмами, затвердженими Міністерством освіти і науки України. Варіативна частина навчального плану в 2023/2024 н. р. була спланована враховуючи побажання учнів, запитів батьків, кадрове та навчально-методичне забезпечення. Години варіативної складової використані для підсилення навчальних предметів, які виносяться на НМТ, курсів за вибором, факультативних та індивідуальних занять, з метою надання якісної освіти та надолуження освітніх втрат.
Забезпечували організацію освітнього процесу 26 педагогів та 13 технічних працівників.
Щодо кадрового складу педагогів:
18 – мають кваліфікаційну категорію «спеціаліст вищої категорії», що становить 69 %;
3 – «спеціаліст першої категорії» - 6 % ;
1 – «спеціаліст другої категорії» - 3 %;
4 – «спеціаліст» - 11%;
3 – вчитель має педагогічне звання «вчитель-методист»;
9 – звання «старший учитель»;
У закладі освіти всі педагогічні працівники працюють за фахом.
Протягом 2023/2024 навчального року у закладі освіти, відповідно до заяв батьків та висновку ПМПК, було організовано інклюзивне навчання для 6 учнів, що забезпечило право кожної дитини на вільний доступ до освіти. Наявні посади асистента вчителя (4ставки ), логопед 1 ставка), які забезпечують навчання дітей з ООП. Педагогічні працівники всі пройшли курси підвищення кваліфікації по методиці роботи з дітьми з ООП. Здійснюється психологічний супровід навчання дітей з ООП. Створено команди психолого-педагогічного супроводу дітей з особливими освітніми потребами. Складено індивідуальні програми розвитку для дітей з ООП. Проте потребуємо забезпечення засобами корекції згідно з ІПР дитини. У закладі створена системна робота з батьками та співпраця з фахівцями інклюзивно-ресурсного центру. Для батьків проводяться регулярні консультації щодо навчання і розвитку дитини. Вони беруть участь у засіданнях команди психолого-педагогічного супроводу.
Проте гострою проблемою залишається облаштування ресурсної кімнати для роботи з дітьми з особливими освітніми потребами. Тому це є одним із основних пріоритетних напрямків роботи адміністрації закладу на наступний навчальний рік.
У сучасному інформаційному світі, масовому доступі до електронних ресурсів шкільній бібліотеці доводиться «віднаходити» свою роль. Оскільки друкована книга все ще відіграє важливу роль у навчанні, проте цифрові технології створюють нові можливості. Тому наша бібліотека є не просто пунктом видачі підручників, а поступово трансформується в сучасний інформаційно – методичний центр, який поєднує в собі інформаційну, освітню, розвивальну, культурну, виховну та функцію дозвілля.
Протягом 2023/2024 н.р. в приміщенні шкільної бібліотеки проведено ряд виконання учнівських проєктних робіт, інтегрованих уроків, інформаційно-просвітницьких заходів, бесід, зустрічей неформального спілкування.
Окрім того шкільний бібліотекар Аннич О.Ф.працювала за такими напрямками :
- Патріотичне виховання,
- Виховання культури читання,
- Забезпечення навчальною літературою,
- Організовувала книжково-ілюстративні виставки до знаменних дат,
- Проводила бібліотечні уроки ,
- На початку та в кінці навчального року розподіл підручників по класах.
- Робота, щодо обліку і списання підручників, інвентаризація.
У бібліотеці ведеться відповідна облікова документація фонду підручників та художньої літератури. Станом на 01.06.2024 р. маємо 9 253 шт.
Стратегічна ціль: Створення освітнього середовища, вільного від будь-яких форм насильства та дискримінації
В закладі освіти реалізується антибулінгова політика, спрямована на запобігання, протидію та реагування проявам булінгу (цькування), дискримінації.
Особливу увагу приділяли превентивному вихованню.
З метою виявлення проявів булінгу в учнівських колективах було проведено анкетування серед учнів 8-10 класів. За результатами анкетування можна зробити висновок, що учні добре володіють інформацією, що таке булінг, 18% - стикалися з ситуаціями знущання одних людей над іншими, але не були учасниками цькування і знущання; 62% учнів вважає, що найчастіше піддаються цькуванню ті, хто не може дати здачі; 39% - хто відрізняється від інших. 55% учнів, вище зазначених класів, особисто до проявів агресії ставляться негативно. 95% учнів вважають, що недопустимо проігнорувати таке явище як булінг. Також 98% учнівської молоді стверджують, що у випадку виникнення булінгу зможуть допомогти і захистити жертву.
Беручи до уваги результати анкетування психологічна служба рекомендує: спрямувати роботу з учнями з метою згуртування класних колективів, та попередження проявів ситуацій булінгу серед школярів, продовжити серед учасників навчально-виховного процесу проведення профілактичної та просвітницької роботи.
Серед учнів 7-9 класів проводилося дослідження - вивчення стану вживання учнівською молоддю наркотичних речовин, алкоголю та тютюнопаління. У дослідженні взяли участь 47 учнів. За результатами можна зробити наступні висновки: 76% учнів мають негативне ставлення до вживання алкоголю; 79% - тютюнопаління та 100% до наркотиків. Важливо зазначити, що 6% вагаються у своїх знаннях щодо шкідливості алкоголю та тютюнопаління. 59% учнів відповіло, що вживали алкоголь один раз; 26% - вживають інколи слабоалкогольні напої. 18% -пробували курити лише один раз; 92% - не хочуть мати справи з тютюном; 100% учнів взагалі не бажають мати справи з наркотиками. Найбільше інформації про шкідливість алкоголю, наркотиків та тютюну учні отримують: від батьків – 90%; на виховних годинах – 53%; від вчителів – 42%; на заняттях з психологом– 34%. Збереження здорового способу життя в першу чергу залежить від них самих – 100%.
Психологічна служба рекомендує надалі проводити профілактичну і просвітницьку роботу з метою впровадження ідей здорового способу життя, і надання учнівській молоді більше достовірної інформації, щодо шкідливості вживання алкоголю, тютюнопаління та наркотичних речовин.
Також було проведено діагностичне дослідження серед учнів 9-11 класів за опитувальником: «Опитування щодо обізнаності учнів про ВІЛ/СНІД». У досліджувані взяли участь 23 учнів. За результатами моніторингу, можна вважати, що учні вірно демонструють свої знання щодо хвороби ВІЛ/СНІД, проте 8% вагаються у своїх знаннях та 5% не володіє інформацією про толерантне ставлення до ВІЛ інфікованої людини.
Психологічна служба рекомендує надалі продовжувати підвищувати рівень знань учнівської молоді про хворобу віку ВІЛ/СНІД та інфекції, які передаються статевим шляхом.
Анкетування «Простір –вільний від насильства » метою якого є попередження випадків насильства та жорстокого поводження з дітьми, було проведено серед учнів 8 -11 класів. Загальна кількість учнівської молоді, які взяли участь в анкетуванні 49 учнів. За результатами діагностики були виявленні наступні результати: 73% учнів вважає, що проблема насильства існує в нашій країні. Найбільш поширеними типами насильства на думку учнів є: 39% - насильство дорослих над дітьми; насильство над дітьми одного віку – 33%; насильство в дорослому середовищі 60%; старших дітей над молодшими – 28%, сімейне насильство – 18%. 77% учнів висловлюють думку, що проблема насильства в нашому закладі не існує, 23% - не знають. 90 % учнів заперечують прояви жорстокості та насильства в сім’ї, 10% – не знають. В разі виникнення небезпечних ситуацій, жорстокості та насильства, діти у більшості виборів будуть розраховувати на батьків – 90%; 10% - на вчителів та 5% звернуться до психолога.
Рекомендовано: продовжувати заняття з учнями, використовувати теоретичні знання з правознавства у різноманітних ситуаціях, виховувати повагу до закону, почуття відповідальності за свої вчинки. Постійно проводити індивідуальні та групові консультації для учасників освітнього процесу з метою швидкого розв’язання проблеми, надання необхідної інформації, порад та рекомендацій у разі виникнення ситуацій жорстокого поводження з дітьми в сім’ї, навчальному закладі.
Провівши опитування серед учнів 5-6 класів, з метою виявлення дітей «групи ризику» досліджено, що показники високого рівня «групи ризику» відсутні. Проте, є діти яким притаманний середній рівень розвитку особистісних емоційних станів, а саме: тривожність – 27%, імпульсивність – 37%, агресивність – 26%, схильність до нечесної поведінки – 8%, замкнутість 18%, невпевненість – 40%, екстернальність 35%, естетична нечутливість - 41%. Характер даних результатів свідчить про переживання дітьми вікової кризи. Такі діти досить контактні, здатні рефлексувати свою поведінку, передбачати результати дій. Їм відомі моральні та соціальні норми, тому можна вважати дані результати як «вікові зміни», які під педагогічним та психологічним впливом можуть стабілізуватися.
Аналізуючи результати опитування учнів 7-9 класів, можна вважати, що є діти, які мають підвищений рівень показників, а саме: агресивність 13%, недовіра до людей – 30%, невпевненість -18%.
Рекомендовано: Продовжити серед учасників навчально-виховного процесу проведення профілактичної та просвітницької правовиховної роботи.
Однією з умов безпечного освітнього середовища є знання та дотримання учнями й працівниками закладу вимог охорони праці, безпеки життєдіяльності, пожежної безпеки.
Робота навчального закладу із запобігання дитячому травматизму упродовж 2023/2024 навчального року здійснювалась відповідно до Законів України «Про освіту», «Про повну загальну середню освіту», «Про охорону дитинства», постанови Кабінету Міністрів України від 22.03.2001 № 270 «Про затвердження Порядку розслідування та обліку нещасних випадків невиробничого характеру», наказів Міністерства освіти і науки України від 31.08.2001 № 616 «Про затвердження Положення про порядок розслідування нещасних випадків, що сталися під час навчально-виховного процесу в навчальних закладах» (зі змінами), в редакції, затвердженій наказом Міністерства освіти і науки України від 07.10.2013 №1365 «Про внесення змін до Положення про порядок розслідування нещасних випадків, що сталися під час навчально-виховного процесу в навчальних закладах», від 01.08.2001 №563 «Про затвердження Положення про організацію роботи з охорони праці учасників навчально-виховного процесу в установах і закладах освіти» (зі змінами), від 18.04.2006 №304 «Про затвердження Положення про порядок проведення навчання і перевірки знань з питань охорони праці в закладах, установах, організаціях, підприємствах, підпорядкованих Міністерству освіти і науки України» (зі змінами), листів Міністерства освіти і науки України від 26.05.2014 №1/9-266 «Про використання Методичних матеріалів «Вимоги безпеки під час канікул», від 16.06.2014 №1/9-319 «Про використання методичних матеріалів щодо організації навчання і перевірки знань, проведення інструктажів з питань охорони праці, безпеки життєдіяльності в загальноосвітніх навчальних закладах».
У 2023/2024 навчальному році питання збереження життя і здоров’я учнів та запобігання випадкам дитячого травматизму розглядалося на інструктивно-методичних нарадах при директорові, засіданнях шкільних методичних об’єднань класних керівників тощо.
У навчальному закладі наявна система профілактичної роботи з цих питань, яка включає в себе комплекси занять за розділами, які учні вивчають на уроках «Здоров’я, безпека та добробут», «Основ здоров’я» та на годинах спілкування. Упродовж навчального року проводились інформаційні хвилинки, вікторини, турніри та інші заходи з питань запобігання різних видів дитячого травматизму згідно з планами виховної роботи. В навчальному закладі оформлені стенди з попередження дитячого травматизму. На кожному поверсі та в навчальних кабінетах розташовані плани евакуації на випадок пожежі або інших стихійних лих. Стан роботи з охорони праці, безпеки життєдіяльності, дотримання санітарно-епідемічних норм під час освітнього процесу в закладі освіти у 2023/2024 навчальному році був під щоденним контролем адміністрації закладу освіти.
З метою вдосконалення системи навчання дітей правил пожежної безпеки, спрямованих на попередження пожеж та вміння діяти при надзвичайних ситуаціях, у закладі створена дружина юних рятувальників-пожежників .
Учителями систематично проводилися інструктажі з безпеки життєдіяльності на уроках фізичної культури, трудового навчання, фізики, хімії, інформатики, біології, під час прогулянок, екскурсій; бесіди з попередження усіх видів дитячого травматизму перед виходом на осінні, зимові та літні канікули.
Аналізуючи наслідки травматизму серед учнів за 2023/2024 навчальний рік, ми можемо стверджувати, що випадки травм знизилися. З вересня 2023 по червень 2024 рокуне було зафіксовано травм під час освітнього процесу .
У 2024/2025 навчальному році педагогічному колективу необхідно продовжити систематичну роз’яснювальну роботу з питань попередження дитячого травматизму та контроль за поведінкою учнів на перервах та під час екскурсій.
Проведена соціальна паспортизація класів, закладу освіти. Складені і опрацьовані списки дітей-сиріт, дітей-інвалідів, дітей, які знаходяться під опікою та позбавлені батьківського піклування, дітей з багатодітних сімей, із малозабезпечених сімей, із неповних сімей, дітей учасників АТО. Складені списки дітей, яким надається безкоштовне харчування за кошти громади: діти-сироти, під опікою та піклуванням, діти-інваліди, учні 1-4-х класів з малозабезпечених сімей (за наявності відповідних довідок), діти, які навчаються в інклюзивних класах, діти учасників АТО та ВПО.
На сьогоднішній день одним із пріоритетних завдань є підготовка учасників освітнього процесу у сфері цивільного захисту. У закладі розроблено на 2024 рік план основних заходів з підготовки цивільного захисту.
З метою координації методичної діяльності, узагальнення і поширення ефективних форм і методів організації освітнього процесу з питань безпеки життєдіяльності та цивільного захисту, організації та проведення заходів з практичної підготовки учасників освітнього процесу до дій у надзвичайних ситуаціях наш заклад визначений як базовий. Тому 10.04.2024 р. у нашому ліцеї було проведено показовий день з питань цивільного захисту та безпеки життєдіяльності.
Перевірка і закріплення учнями та педагогічним колективом навчального закладу теоретичних знань з ЦЗ, практичних навичок під час дій у екстремальних умовах здійснювалася під час проведення у закладі Дня цивільного захисту.
харчування учнів і працівників
Якісне і здорове харчування дітей — одна з умов здоров’я, розвитку та успішного навчання дітей. Заклад освіти, в якому дитина проводить більшу частину свого часу, має дбати про забезпечення умов для якісного і здорового харчування, а також формувати в учнів стійкі навички здорового харчування.
Важливим аспектом збереження здоров’я учнів є створення умов для раціонального збалансованого харчування дітей протягом часу перебування у закладі. Організація харчування учнів закладу регламентується законами України «Про освіту», «Про повну загальну середню освіту», «Про охорону дитинства», Постановою Кабінету Міністрів України «Про затвердження норм харчування у навчальних та оздоровчих закладах» (зі змінами та доповненнями, затвердженими Постановою Кабінету Міністрів України), іншими нормативними документами.
Згідно з вищезазначеними документами та затвердженого перспективного меню, для учнів 1-11 класів пропонується одноразове гаряче харчування за батьківські кошти. Безкоштовне харчування за кошти громади надається: дітям-сиротам, під опікою та піклуванням, дітям-інвалідам, учням 1-4-х класів з малозабезпечених сімей (за наявності відповідних довідок), дітям, які навчаються у інклюзивних класах, дітям учасників АТО та ВПО. Гаряче харчування учнів відбувається згідно графіку у їдальні. Щоденний контроль за організацією харчування учнів 1-11 класів здійснюється медичною сестрою, заступником директора з ВР та класними керівниками.
В їдальні закладу освіти не допускається використання продуктів харчування без відповідного сертифікату якості; реалізація страв та виробів, продуктів харчування, які не допускаються в дитячому харчуванні, використання обладнання та інвентарю не за призначенням. Щомісяця заступником директора з виховної роботи, разом з бракеражною комісією перевіряється стан організації харчування в закладі. Обов’язково в закладі ведеться щоденний облік харчування дітей за бюджетні кошти та батьківські кошти, згідно табелів обліку харчування.
Основним завданням закладу у 2023/2024 н. р. було не лише створити належні умови для харчування, а й докласти зусиль, щоб діти хотіли харчуватися у шкільній їдальні. Звичайно, велика роль у формуванні навичок здорового харчування належить сім’ї, але саме в школі має формуватися розуміння, що таке здорове харчування.
Кроки, виконані для створення умов здорового харчування:
• організовано зручний режим харчування для всіх учнів закладу освіти, враховуючи кількість учнів, пропускну можливість їдальні та інші умови закладу;
• розроблене 4-х тижневе сезонне меню, яке враховує рекомендації МОЗ щодо здорового харчування у закладах освіти, пропонує дітям смачні та апетитні страви;
• регулярно проводився моніторинг організації харчування у закладі. Також питання організації харчування розглядалося на засіданні загальношкільного батьківського комітету;
• враховано думку дітей, батьків, працівників закладу щодо покращення умов харчування, змін у меню (за результатами анкетування учнів та батьків);
• обговорення тем здорового харчування під час навчальних занять, годин спілкування, у спілкуванні з батьками, зокрема наголошуючи на користі овочів, фруктів та ягід у щоденному раціоні.
Виходячи з вище сказаного, можна зробити висновок, що заклад освіти забезпечує максимально зручне для всіх учасників освітнього процесу середовище, яке відповідає основним принципам інклюзії, рівності та поваги до прав людини. Здійснюються заходи, які сприяють облаштуванню та обладнанню навчальних приміщень з урахуванням принципів універсального дизайну або розумного пристосування. Приміщення і територія адаптовані до використання всіма учасниками освітнього процесу. Облаштування освітнього середовища закладу освіти є частиною стратегії розвитку закладу. У закладі освіти застосовуються освітні технології та методики, які максимально враховують особливості дітей з особливими освітніми потребами та допомагають їм безболісно інтегруватись до дитячого колективу.
Освітнє середовище закладу освіти мотивує учнів до оволодіння ключовими компетентностями та наскрізними уміннями, ведення здорового способу життя. Під час освітнього процесу здійснюється формування навичок здорового способу життя та екологічно доцільної поведінки учнів. У змісті викладацької діяльності простежується формування навичок здорового способу життя, інтеграції здоров’язбережувальної та екологічної компетентностей. Обладнання і засоби навчання сприяють оволодінню учнями ключовими компетентностями. Дизайн навчальних приміщень є максимально функціональним та мотивуючим до навчання.
РОЗДІЛ ІІ. СИСТЕМА ОЦІНЮВАННЯ ЗДОБУВАЧІВ ОСВІТИ
Оцінювання навчальних досягнень учнів спрямоване на розвиток кожного здобувача освіти. Тому, у закладі розроблено таку систему освітньої діяльності, яка включає принципи, форми, методи, критерії, процедури та правила справедливого оцінювання. Ми прагнемо, щоб здобувачі освіти та їхні батьки вважали, що оцінювання результатів навчання учнів у закладі має бути справедливим і об’єктивним. Принципи, критерії, процедури та правила оцінювання закладу освіти описано в освітній програмі. Учителі використовують критерії оцінювання для учнів, розроблені МОН, а також самостійно розробляють критерії оцінювання для різних видів діяльності. Вони є доступними та зрозумілими для учнів.
Система оцінювання в закладі ґрунтується на особистісному та компетентнісному підходах, враховує особливості психофізичного розвитку дітей; має у своїй основі чіткі та зрозумілі вимоги до навчальних результатів, заохочує учнів апробувати різні моделі досягнення результату без ризику отримати за це негативну оцінку; розвиває в учнів впевненість у своїх здібностях і можливостях.
Навчальні досягнення здобувачів у 1-2 класах підлягають вербальному та формувальному оцінюванню, у 3-4 класах - рівневому , а у 5-11 – бальне оцінювання.
Під час здійснення внутрішкільного контролю встановлено, що для визначення рівня знань учнів, педагоги розробляють компетентнісні завдання, широко застосовують формувальне оцінювання, що передбачає відстеження індивідуального поступу учня, практикують само та взаємооцінювання, систематично відстежують та відображають розвиток, процеси навчання і результати навчання кожного учня, регулярно надають учням ефективний зворотний зв’язок щодо їхньої роботи. Педагоги спонукають учнів до того, щоб вони самостійно визначали освітні цілі, формулювали очікування від власної роботи.
Під час відвіданих уроків спостерігалося системне використання принципів педагогіки партнерства, компетентнісного й інтегрованого підходів, які передбачають активне включення дітей в організацію навчання.
Основними видами оцінювання здобувачів освіти є поточне та підсумкове (тематичне, семестрове, річне). В цьому навчальному році в зв’язку з воєнним часом здобувачі базової та повної загальної середньої освіти були звільнені від проходження ДПА.
Для здійснення оцінювання навчальних досягнень учнів та зворотнього зв’язку з батьками наш заклад використовує електронний класний журнал/щоденник на платформі «Нові знання». Використання даної платформи дозволило зробити навчання більш доступним, сучасним та ефективним.
РОЗВИТОК ЗДІБНОСТЕЙ УЧНІВ
Завдання нашого закладу – підтримати учня і розвинути його здібності, підготувати ґрунт для того, щоб ці здібності було реалізовано. Тому педагогами закладу у 2023/2024 н. р. значна увага приділялася роботі з обдарованими дітьми. Ефективною формою роботи для реалізації, утвердження своїх здібностей є підготовка учнів до предметних олімпіад та конкурсів.
Так, у випробуваннях під час І етапу Всеукраїнських учнівських олімпіад з навчальних предметів взяли участь 46 учнів, з них посіли І місце- 14 учнів, 12 учні- ІІ місце і ІІІ місце зайняли– 20 учні. Переможці І етапу взяли участь у ІІ етапі Олімпіади. За результатами учнів нашого ліцею посіли призові місця.
ВНУТРІШНІЙ МОНІТОРИНГ
Для забезпечення ефективного освітнього процесу у закладі, складено річний та перспективний плани проведення внутрішнього моніторингу для дослідження стану і результатів навчання здобувачів освіти та освітньої діяльності закладу освіти. Систематично (згідно графіків) проводяться моніторинги результатів навчання здобувачів освіти з навчальних предметів. Результати яких обговорюються на нарадах при директору, засіданнях педагогічної ради. Також щорічно проводиться моніторинг навчальної діяльності учнів за результатами підсумкового оцінювання та визначення якості успішності учнів
Моніторинг якості навчання в розрізі навчальних предметів дав можливість встановити рейтинг навчальних досягнень учнів по предметах за 2023/2024 навчальний рік.
Результати навчальної діяльності учнів ОЗО Лашківський ліцей із навчальних предметів за середнім балом навчальних досягнень
та якістю знань
№ з/п |
Предмет |
Середній бал |
Якість знань |
||||
І семестр 2023/2024 н.р. |
ІІ семестр 2023/2024 н.р. |
Річна 2023/2024 н.р. |
І семестр 2023/2024 н.р. |
ІІ семестр 2023/2024 н.р. |
Річна 2023/2024 н.р. |
||
|
Українська мова |
8,1 |
8,0 |
8,1 |
76,3
|
75,5
|
76,3
|
|
Українська література |
8,5 |
8,4 |
8,6 |
83,2 |
78,7
|
84,1 |
|
Зарубіжна література |
8,6 |
9,0 |
9,0 |
81,5 |
87,8
|
87,7
|
|
Англійська мова |
8,6 |
8,7 |
8,7 |
83,2 |
83,7 |
83,7 |
|
Математика |
8,4 |
8,2 |
8,4 |
77,8 |
73,9 |
77,7
|
|
Алгебра |
6,7 |
7,3 |
7,4 |
51,3 |
62,1 |
64,0 |
|
Геометрія |
7,8
|
7,3 |
7,4 |
70,8 |
62,1
|
63,1
|
|
Інформатика |
10,4 |
10,2 |
10,2 |
94,3
|
92,8
|
92,8
|
|
Захист України |
10,6 |
9,9 |
9,9 |
98,3 |
92,4 |
92,4 |
|
Фізика |
8,4 |
8,0 |
8,4 |
77,8 |
72,9 |
76,5 |
|
Біологія |
8,2 |
8,1 |
8,3 |
78,1 |
76,8 |
79,7 |
|
Географія |
8,8 |
8,6 |
8,6 |
87,9 |
84,6 |
84,6 |
|
Астрономія |
9,2 |
9,4 |
9,4 |
89,7 |
89,3 |
89,3 |
|
Хімія |
8,4 |
8,5 |
8,5 |
83,9 |
83,4 |
85,4 |
|
Історія України |
8,9 |
8,5 |
8,9 |
87,2 |
83,4 |
88,9
|
|
Всесвітня історія |
8,5 |
8,4 |
8,4 |
88,5
|
86,4 |
86,4
|
|
Правознавство |
8,4 |
7,9 |
8,4 |
81,7 |
69,0 |
80,3 |
|
Основи здоров’я |
8,6 |
8,8 |
8,8 |
90,5
|
89,2
|
89,2
|
|
Фізична культура |
9,4 |
9,3 |
9,3 |
88,0 |
88,2 |
88,2 |
|
Мистецтво |
9,7 |
9,8 |
9,8 |
90,8
|
89,7 |
91,0
|
|
Образотворче мистецтво |
10,5 |
9,3 |
10,5 |
93,8 |
80,0 |
87,5
|
|
Громадянська освіта |
9,7 |
9,0 |
10 |
91,0
|
90,6
|
95,3
|
|
Інтегрований курс «Пізнаємо природу» |
9,2 |
7,9 |
7,9 |
88,6 |
82,3
|
82,3
|
|
Технології |
10,2 |
10,3 |
10,3 |
97,5 |
97,8 |
97,8 |
|
Музичне мистецтво |
9,9 |
9,8 |
9,9 |
91,7
|
91,5 |
91,7 |
|
Етика |
10,3 |
9,3 |
10,1 |
98,7 |
93,3 |
96,0 |
Створення виховного середовища для індивідуального розвитку здобувачів освіти
Відповідно до статті 15 Закону України «Про повну загальну середню освіту» від 16.01.2020 № 463-ІХ у закладах освіти виховний процес є невід'ємною складовою освітнього процесу і має ґрунтуватися на загальнолюдських, культурних цінностях Українського народу, цінностях громадянського (вільного демократичного) суспільства, принципах верховенства права, дотримання прав і свобод людини громадянина тощо.
Повномасштабна війна з росією змінили наше звичне життя. Тому, зараз завдання вчителя – не просто навчити, дати знання з певного предмета, забезпечити виконання навчальної програми, а заспокоїти, порадити, дати життєві орієнтири. Виховання – це наскрізний процес, який формує цінності, здатність справлятися з невизначеністю та складністю, уміння вчитися, підтримувати фізичне та емоційне благополуччя, співпереживати і дипломатично вирішувати конфлікти.
Враховуючи нові суспільно-політичні реалії в Україні після Революції гідності, обставини, пов’язані з російською агресією та вторгненням на територію нашої країни, усе більшої актуальності набуває виховання в молодого покоління почуття патріотизму, відданості загальнодержавній справі зміцнення країни, активної громадянської позиції.
Організація освітнього процесу в умовах воєнного стану потребувала іншого змісту та підходів до проведення виховної роботи. Основним цільовим напрямом було забезпечення безпекової складової здоров’я особистості, забезпечення її фізичного, психічного, соціального і духовного благополуччя.
Ми повинні розуміти важливість того, що педагоги та заклад освіти є для дитини осередком становлення громадянина-патріота України, готового брати на себе відповідальність самовіддано розбудовувати країну як суверенну, незалежну, демократичну, правову, соціальну державу, забезпечувати її національну безпеку, сприяти єдності української політичної нації та встановленню громадянського миру й злагоди в суспільстві.
Система виховної роботи закладу заснована на ідеї педагогіки життєтворчості, сприяє становленню і розвитку особистості школяра, створенню ситуації успіху та самореалізації дитини. У закладі створено громадсько-освітній простір виховання дітей: виховання в атмосфері добра і творчості, взаємодопомоги і взаємоповаги, що дає суспільству модель ціннісних відносин.
Особливо важливим стало, продовжити формувати громадянина-патріота України, підготовленого до життя, з високою національною свідомістю, який здатний побудувати суспільство. У сучасних умовах патріотичне виховання молодого покоління набуває особливої актуальності, тому патріотичне виховання та громадянська освіта є важливими складовими загального виховного процесу.
На сучасному етапі розвитку України, коли існує пряма загроза денаціоналізації, втрати державної незалежності та потрапляння у сферу впливу іншої держави, виникає нагальна необхідність переосмислення зробленого і здійснення системних заходів, спрямованих на посилення патріотичного виховання молоді – формування нового українця, що діє на основі національних та європейських цінностей:
ü повага до національних символів (Герба, Прапора, Гімну України);
ü участь у громадсько-політичному житті країни;
ü повага до прав людини;
ü верховенство права;
ü толерантне ставлення до цінностей і переконань представників іншої культури, а також до регіональних та національно-мовних особливостей;
ü рівність усіх перед законом;
ü готовність захищати суверенітет і територіальну цілісність України.
Виховна робота в закладі освіти у 2023-2024 навчальному році була спрямована на виконання нормативно-правових документів щодо організації виховної діяльності в освітніх закладах:
ü Конституція України;
ü Конвенція про права дитини (ратифікована Постановою ВР від 27.02.91 No789-XII);
ü Концепція реалізації державної політики у сфері реформування загальної середньої освіти «Нова українська школа» наперіод до 2029 року;
ü Державний стандарт базової середньої освіти;
ü Державна цільова соціальна програма національно-патріотичного виховання на період до 2025 року;
ü Стратегія національно-патріотичного виховання на 2020-2025 роки;
ü Національна стратегія розбудови безпечного і здорового освітнього середовища у Новій українській школі;
ü Закони України:
Ø «Про охорону дитинства» від 26.04.2001 No2402-ІІІ;
Ø «Про повну загальну середню освіту» від 16.01.2020 No463-ІХ;
Ø «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо протидії булінгу (цькуванню)» від 18 грудня 2018 р. No2657-VIII
Ø «Про протидію торгівлі людьми» від 20.09.2011 No3739-VI;
Ø «Про правовий статус та вшанування пам’яті борців за незалежність України у XX столітті» від 09.04.2015 No314-VIII;
Ø «Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки» від 09.04.2015 No317-VIII.
Ø Методичними рекомендаціями з деяких питань організації виховної роботи в закладах освіти.
Засадами державної політики у сфері освіти та принципами освітньої діяльності є: єдність навчання, виховання та розвитку (ст. 6 Закону України «Про освіту»). Виховання органічно поєднане з процесом навчання дітей, опанування основами наук, багатством національної і світової культури. У Новій українській школі виховний процес є невід’ємною складовою освітнього процесу у закладах освіти (ст. 15 Закону України «Про повну загальну освіту») і має ґрунтуватися на загальнолюдських цінностях, культурних цінностях Українського народу, цінностях громадянського (вільного демократичного) суспільства, принципах верховенства права, дотримання прав і свобод людини і громадянина, принципах, визначених Законом України «Про освіту", та спрямовуватися на формування:
ü відповідальних та чесних громадян, які здатні до свідомого суспільного вибору та спрямування своєї діяльності на користь іншим людям і суспільству;
ü поваги до гідності, прав, свобод, законних інтересів людини і громадянина;
ü нетерпимості до приниження честі та гідності людини, фізичного або психологічного насильства, а також до дискримінації за будь-якою ознакою;
ü патріотизму, поваги до державної мови та державних символів України, поваги та дбайливого ставлення до національних, історичних, культурних цінностей, нематеріальної культурної спадщини Українського народу, усвідомленого обов’язку захищати у разі потреби суверенітет і територіальну цілісність України;
ü усвідомленої потреби в дотриманні Конституції та законів України, нетерпимості до їх порушення, проявів корупції та порушень академічної доброчесності;
ü громадянської культури та культури демократії; культури та навичок здорового способу життя, екологічної культури і дбайливого ставлення до довкілля;
ü прагнення до утвердження довіри, взаєморозуміння, миру, злагоди між усіма народами, етнічними, національними, релігійними групами;
ü почуттів доброти, милосердя, толерантності, турботи, справедливості, шанобливого ставлення до сім’ї, відповідальності за свої дії;
ü культури свободи та самодисципліни, відповідальності за своє життя, сміливості та реалізації творчого потенціалу як невід’ємних складників становлення особистості.
Єдність навчання, виховання і розвитку учнів забезпечується спільними зусиллями всіх учасників освітнього процесу. Характер виховання повинен передбачати глибоке розуміння вихователем природи вихованців, їх індивідуальних рис і можливостей, поваги до особистості дитини, постійно дбати про її гармонійний розвиток, встановлення взаємин співробітництва у навчально-виховному процесі. Успіх виховного процесу залежить від відносин між вчителем і учнем, які повинні будуватися на основі співдружності, співробітництва і ділового партнерства. Педагогічні працівники зобов’язані:
ü поважати гідність, права, свободи і законні інтереси всіх учасників освітнього процесу;
ü настановленням і особистим прикладом утверджувати повагу до суспільної моралі та суспільних цінностей, зокрема правди, справедливості, патріотизму, гуманізму, толерантності, працелюбства;
ü захищати здобувачів освіти під час освітнього процесу від будь-яких форм фізичного та психічного насильства, приниження честі та гідності, дискримінації за будь-якою ознакою, пропаганди та агітації, що завдають шкоди здоров’ю здобувача освіти, запобігати вживанню ними та іншими особами на території закладів освіти алкогольних напоїв, наркотичних засобів, іншим шкідливим звичкам тощо (ст.54 Закону «Про освіту»).
На виконання Основних орієнтирів виховання учнів 1-11 класів загальноосвітніх навчальних закладів України (наказ МОНМСУ від 31.10.2011 № 1243), згідно з річним планом роботи закладу освіти педагогічний колектив у 2023/2024 навчальному році створював сприятливі умови поліпшення рівня виховного процесу, працював над впровадженням проблеми «Формування компетентної особистості в умовах сучасної школи через вивчення системи духовно-моральних та культурних цінностей українського народу».
Виховна робота з учнями була проведена за такими орієнтирами:
ü фізичне здоров’я дитини – здоров’я нації;
ü виховання та розвиток особистості дитини;
ü громадянське виховання;
ü родинно-сімейне виховання;
ü трудове виховання;
ü художньо-естетичне виховання;
ü морально-правове виховання;
ü екологічне виховання;
ü формування здорового способу життя;
ü превентивне виховання.
Пріоритетними напрямками виховної роботи були національно-патріотичне виховання та духовний розвиток дитини.
Проблеми, над вирішенням яких працює педагогічний колектив закладу освіти:
ü формування здоров'язбережувальної компетентності учнів;
ü розвиток дієвого учнівського самоврядування;
ü впровадження кращого педагогічного досвіду;
ü використанням інноваційних технологій в організації виховного процесу;
ü стимулювання лідерства поряд із формуванням умінь колективної праці;
ü створення ситуації успіху;
ü реалізація проектів різних рівнів;
ü поліпшення матеріально-технічної бази для реалізації виховних завдань.
Для узагальнення різних видів контролю за станом виховної роботи використовуються такі форми: накази, індивідуальні бесіди, винесення відповідних питань на нараду при директорові, методичного об'єднання та наради класних керівників. Питання виховної діяльності заслуховувалися на засіданнях педагогічної ради.
Виховна діяльність проводилася за основними напрямками у вихованні підростаючого покоління:
ü ціннісне ставлення до суспільства і держави
ü ціннісне ставлення до праці
ü ціннісне ставлення до природи
ü ціннісне ставлення до мистецтва
ü ціннісне ставлення до людей
ü ціннісне ставлення до себе
В основу організації системи виховної роботи навчального закладу покладено Програму «Основні орієнтири виховання учнів 1-11 класів», Концепцію національно-патріотичного виховання учнівської молоді, роботу учнівського самоврядування.
Важливим аргументом самоорганізації дитини є учнівське самоврядування, яке направляє до пошуку шляхів, оцінок, позицій життєвої активності. Виходячи з таких позицій, у ліцеї створено демократичну модель учнівського самоврядування.
Актуальною була систематична й послідовна педагогізація батьківської громадськості, оскільки члени сім’ї – це перші вихователі дитини. У освітньому процесі необхідно враховувати, що вплив сім’ї на підростаючу особистість залежить від багатьох факторів, а саме: склад сім’ї (повна – неповна, наявність членів старшого покоління); побутові умови; морально-психологічний клімат; соціальна орієнтація; загальна культура; забезпечення єдності вимог до дитини усіх членів сім’ї; характер спілкування батьків із дитиною; єдність сімейних інтересів; внутрішньо переміщені особи.
Цілеспрямована робота проводилася у двох напрямах: педагогічна просвіта батьків з використанням сучасних форм і методів та активне залучення їх до виховної роботи; підготовка підростаючого покоління до дорослого, сімейного життя. В виховних планах класних керівників заплановані заходи спрямовані на запобігання жорстокості та насиллю в дитячому середовищі: індивідуальні бесіди з учнями, батьками, «Твої права і обов’язки – азбука громадянина», консультації класного керівника «Рекомендації щодо психолого-педагогічної взаємодії з учнями», індивідуальне спілкування «Як поводитися в конфліктних ситуаціях», «Поведінка в екстремальних ситуаціях», «Єдині вимоги сім’ї і школи. Жорстоке поводження з дітьми», виховна година «Насильство поруч та як його уникнути», індивідуальні бесіди щодо атмосфери в сім’ї, батьківські лекторії «Як уникнути конфліктів між батьками і дітьми», тематичні виховні години «Вчинок і мораль», «Щире спілкування і довіра», «Людські чесноти», виховна година «Насильство поруч та як його уникнути».
ОЦІНКА ПЕДАГОГІЧНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ПЕДАГОГІЧНИХ ПРАЦІВНИКІВ
Головне завдання вчителя – забезпечити рівень навчальних досягнень і розвитку компетентностей на рівні Державних стандартів, безумовне виконання навчальних програм та планів. Основними умовами успішного досягнення базової компетентності учнями закладу освіти ми вважаємо:
Підвищення ефективності уроку як основної можливості діалогу учня та вчителя;
Розвиток системи позаурочних форм освітньої діяльності, зорієнтованих на пошуковий, дослідницький, проблемний характер засвоєння змісту освіти;
Ріст професійної майстерності педагогічних кадрів;
Орієнтацію педагогів на особисті досягнення учнів в освітній взаємодії;
Забезпечення принципів відкритості й комфортності освіти в усіх її аспектах;
Комплексний супровід педагогами освітнього та професійного вибору здобувачів освіти.
Вчителі самостійно розробляють календарно-тематичні плани відповідно до Державних стандартів загальної середньої освіти, навчальної програми (зокрема розробленої на основі модельної), освітньої програми закладу. При їх розробленні враховують особливості класу, наявність навчально-методичного забезпечення. На засіданнях методичних об’єднань аналізують результативність календарно-тематичного планування, вносять необхідні корективи. У змісті календарно-тематичного планування визначено організаційні форми проведення навчальних занять, види робіт, спрямовані на оволодіння учнями ключовими компетентностями. Учителі самостійно визначають обсяг годин на вивчення навчальної теми, можуть змінювати послідовність вивчення тем у календарно-тематичному плані.
Педагоги закладу використовують види, форми і методи роботи, спрямовані на оволодіння учнями ключовими компетентностями. З-поміж навчальних завдань, які пропонуються учням, переважають творчі, проблемні, пошукові, дослідницькі, спрямовані на застосування знань у практичній діяльності.
У змісті домашніх завдань переважають завдання творчого, прикладного, проблемного і пошукового спрямування.
На уроках кожний вчитель намагається формувати суспільні цінності через зміст навчального матеріалу. Під час проведення навчальних занять в учнів виховується почуття патріотизму, поваги до державної мови, законів України, відбувається розвиток загальнолюдських цінностей, навичок співпраці та командної роботи. Особистим прикладом виховується в учнів толерантне ставлення та взаємоповага.
Вчителі ліцею досконало володіють навичками використання комп’ютерних технологій в освітньому процесі, використовують у своїй роботі інформаційно-комунікаційні технології, які сприяють оволодінню учнями ключовими компетентностями. Під час проведення навчальних занять широко використовуються медіаресурси.
РЕАЛІЗАЦІЯ КОНЦЕПЦІЇ НУШ
Педагогічний колектив втілює Концепцію нової української школи впродовж 6 років. Цього року маємо других випускників Нової української школи, які отримали свідоцтва за чотири роки навчання в початковій школі. В 1-4 класах створено відповідне освітнє середовище НУШ. За період реалізації Концепції НУШ придбано дидактичні матеріали, парти, ноутбуки, принтери. З 2022 року стартував етап впровадження НУШ у базовій школі. За кошти державного бюджету у 2023/2024 н.р. було придбано наочність для забезпечення викладання природничо-математичних дисциплін у 5-6 класах Питання щодо результатів реалізації Концепції НУШ за новими освітніми стандартами розглядалося на нарадах при директору, засіданнях педагогічної ради.
МЕТОДИЧНА РОБОТА І КАДРОВЕ ЗАБЕЗПЕЧЕННЯ
Якість освітнього процесу закладу освіти, його результати значною мірою залежать від учителя, його теоретичної підготовки, педагогічної та методичної майстерності.
Методична робота спонукає кожного вчителя до підвищення свого фахового рівня; сприяє взаємному збагаченню членів педагогічного колективу педагогічними знахідками, дає змогу молодим учителям вчитися педагогічної майстерності у старших і досвідченіших колег, забезпечує підтримання в педагогічному колективі духу творчості, прагнення до пошуку.
У процесі методичної роботи здійснюються підвищення наукового рівня вчителя, його підготовка до засвоєння змісту нових програм і технологій, їх реалізації, постійне ознайомлення з досягненнями психолого-педагогічних дисциплін і методик викладання, вивчення і впровадження у шкільну практику передового педагогічного досвіду, творче виконання перевірених рекомендацій, збагачення новими, прогресивними й досконалими методами і засобами навчання, вдосконалення навичок самоосвітньої роботи вчителя, надання йому кваліфікованої допомоги з теорії та практичної діяльності.
Відповідно до затвердженої структури методичної роботи у закладі було організовано роботу наступних методичних об’єднань вчителів:
- предметів суспільно-гуманітарного циклу;
- предметів природничо-математичного циклу;
- початкових класів;
- класних керівників.
Аналіз роботи методичних об’єднань засвідчує, що основну увагу вчителі приділяли підвищенню фахової майстерності, розвитку власної творчої особистості, спільному вирішенню завдань, поставлених методичними об’єднаннями щодо втілення сучасних інновацій та педагогічних технологій, сприяли творчому підходу до реалізації ідей програм з кожного предмета на забезпечення, засвоєння й використання найбільш раціональних методів і прийомів навчання та виховання школярів. На засіданнях методичних об’єднань розглядались, зокрема, такі питання:
ü виконання Державних стандартів освіти;
ü вивчення й реалізація основних положень нормативних і директивних документів про освіту;
ü опрацювання методичних рекомендацій щодо вивчення базових дисциплін у 2023/2024 навчальному році;
ü методика організації та проведення сучасного уроку;
ü використання ІКТ на уроках;
ü формування ключових та предметних компетентностей в учнів;
ü реалізація виховної мети уроку;
ü реалізація питань академічної доброчесності при викладанні дисциплін;
ü робота з творчо обдарованою молоддю, залучення до участі в різноманітних конкурсах, олімпіадах;
ü вивчення передового педагогічного досвіду.
Педагогічні працівники постійно підвищують свій професійний рівень, використовуючи різноманітні форми підвищення кваліфікації, передачі педагогічного досвіду, а також самоосвіту. Цікавляться новими тенденціями у розвитку освіти, отримані навички і компетентності застосовують у викладацькій діяльності. Систематично аналізують і оцінюють свою роботу з метою вдосконалення власної педагогічної майстерності. Вдосконалюють свої знання та навички взаємодії з дітьми з особливими освітніми потребами. Адміністрацією ліцею здійснюється координація та аналіз професійного розвитку педагогічних працівників. Усі вчителі щорічно підвищують свою кваліфікацію, відповідно до Плану підвищення кваліфікації.
Налагодження співпраці з учнями, їх батьками, працівниками закладу освіти
Педагоги ведуть із учнями та їхніми батьками постійний конструктивний діалог. Вчасно і кваліфіковано реагують на соціальні, емоційні, когнітивні та фізичні потреби учнів. Прислухаються до учнів та проявляють доброзичливість, інтерес і повагу до кожного учня. Своєю власною поведінкою моделюють та підтримують просоціальну поведінку. Педагоги сприяють розвиткові демократичних цінностей та громадянських компетентностей учнів, залучаючи їх до прийняття рішень щодо питань, які їх безпосередньо стосуються. Педагоги спонукають учнів висловлювати власну думку, а використовуючи особистісно орієнтований підхід у навчанні, підтримують розвиток відповідальності, самостійності та самоконтролю учнів.
Педагоги знаходяться в постійній комунікації з батьками учнів. Комунікація здійснюється у різних формах. Вчителі намагаються отримати зворотний зв’язок від батьків з метою забезпечення постійного прогресу учнів в оволодінні ключовими компетентностями.
Між педагогами сформовані та підтримуються партнерські взаємини. Вони постійно співпрацюють, діляться знаннями, використовують взаємовідвідування навчальних занять з метою покращення якості викладання. Проблеми, які виникають, систематично вирішуються, командна співпраця є ефективною. В закладі освіти діє інститут наставництва.
РЕАЛІЗАЦІЯ ЗАВДАНЬ ПедагогічнОГО колективУ на 2024/2025 н. р.
2024/2025 навчальний рік є особливим з точки зору ведення виховної роботи через соціально-політичну та економічну кризу в Україні. В контексті нових викликів, що постали перед країною, необхідно переглянути практику виховної роботи та захисту дітей у навчальному закладі.
Керуючись Законом України «Про повну загальну середню освіту», Програмою «Основні орієнтири виховання учнів 1-11-х класів загальноосвітніх навчальних закладів України», Концепції національно-патріотичного виховання та Програмами в галузі освіти, де визначені завдання загальної середньої освіти, наш ліцей головну увагу у виховній роботі акцентує на вихованні громадянина – патріота своєї Батьківщини, готового до подальшої освіти і трудової діяльності, з вільними політичними і світоглядними переконаннями, з свідомим ставленням до обов’язків; на формуванні особистості учня; вихованні поваги до національних цінностей нашого народу; вироблення навичок здорового способу життя; готовності до подальшої соціалізації.
Беручи до уваги Концепцію національно-патріотичного виховання, наказ Міністерства «Про затвердження Плану заходів Міністерства освіти, молоді та спорту щодо профілактики правопорушень серед дітей та учнівської молоді на період до 2025 року», Цільову соціальну програму національно-патріотичного виховання на 2022-2025 роки пріоритетними в роботі педагогічних працівників із означеної проблеми залишаються:
ü упровадження просвітницької діяльності, спрямованої на формування негативного ставлення до протиправних діянь, проведення тижнів правових знань;
ü використання інтерактивних педагогічних технологій, зокрема ділові та рольові ігри, моделювання життєвих ситуацій, суспільних процесів та процедур, дискусії, робота в малих групах на уроках правознавства та в позакласній діяльності;
ü впровадження дієвого шкільного самоврядування в освітній процес;
ü ужиття заходів, спрямованих на підвищення моральності в суспільстві, правової культури громадян, утвердження здорового способу життя;
ü запобігання проявам екстремізму, расової та релігійної та національної нетерпимості;
ü впровадження нових педагогічних комунікацій між усіма учасниками освітнього процесу;
ü перетворення навчальних закладів на зразок демократичного правового простору та позитивного мікроклімату тощо.
Педагогічним працівникам необхідно забезпечити неухильне виконання спільного наказу Державного комітету України у справах сім’ї та молоді, Міністерства внутрішніх справ України, Міністерства освіти і науки України та Міністерства охорони здоров’я України «Про затвердження Порядку розгляду звернень та повідомлень з приводу жорстокого поводження з дітьми або реальної загрози його вчинення».
Велику увагу необхідно приділяти учням, які виховуються у сім’ях, що опинились у складних життєвих обставинах, внутрішньо переміщеним родинам з метою попередження безпритульності й бездоглядності, насильства над неповнолітніми, підліткової злочинності та правопорушень, запобігання торгівлі дітьми. Педагогічному колективу необхідно здійснювати:
ü внутрішній облік дітей, які потребують посиленої уваги з боку педагогічного працівника, соціального педагога;
ü інформувати службу у справах дітей;
ü здійснювати психолого-педагогічний супровід таких дітей;
ü контролювати відвідування ними навчальних занять та якість навчання;
ü активно залучати до громадської та гурткової роботи тощо.
Особливої ваги набуває питання патріотичного виховання учнів, особливо необхідно посилити національно-патріотичний характер навчання та виховання, передбачивши використання у виховній роботі з учнями кращих традицій та звичаїв українського народу.
На виконання Цільової соціальної програми національно-патріотичного виховання в на 2022-2025 роки, передбачено проведення заходів з патріотичного виховання учнів, виховання шанобливого ставлення до пам’яті Героїв України та ветеранів російсько-української війни та, шанування учнями військової історії та підняття престижу Збройних сил і військової служби, оголошення хвилини мовчання.
Важливим завданням є підготовка старшокласників до дорослого, сімейного життя. Відродити в народні звичаї, котрі становлять серцевину сімейно-побутової культури і мають потужний виховний потенціал, – одне з найважливіших і невідкладних завдань педагогів. Важливе значення матиме живе спілкування з батьками учнів, які бережуть сімейні традиції, шанують далеких предків, рід, сім’ю, історію українського народу, рідного краю.
У роботі з даного питання педагогам необхідно звертатися до проєкту Концепції сімейного виховання дітей і молоді в системі освіти України «Щаслива родин» що містить основні положення, які стосуються підготовки молоді до щасливого подружнього життя та формування відповідального батьківства.
Роботу з батьками необхідно будувати так, щоб батьки відчували свою визначальну роль у справах учнівського та педагогічного колективів.
Перед колективом поставлено такі виховні завдання:
1. Продовжувати роботу над проблемною темою "Впровадження предметних компетентностей у освітній процес"
2. Впроваджувати в освітній процес інноваційні технології, продовжувати роботу над проектними технологіями.
3. Впроваджувати сучасні методи навчання і виховання у педагогічну практику на основі соціалізації, в контексті подій, що постали перед країною.
4. Створювати умови для постійного професійного вдосконалення педагогічних працівників, підвищення їх майстерності, вивчення та впровадження в навчально-виховний процес кращого педагогічного досвіду .
5. Продовжувати роботу з питань виховання громадської свідомості учнів, патріотизму, національних традицій моралі, поваги до державних символів України.
6. Активізувати роботу шкільного самоврядування шляхом залучення учнів до управління ліцеєм, проведення лінійок, активно залучати учнів до участі у позаурочному житті.
7. Забезпечити безумовне виконання всіх норм законодавства із захисту дітей пільгових категорій та інших учасників освітнього процесу.
8. Продовжувати профілактичну роботу з правового виховання.
9. Впроваджувати в освітній процес Концепцію національно-патріотичного виховання.
10. Активізувати роботу серед учнівського колективу з протидії булінгу на насилля.
Психологічна допомога учасникам освітнього процесу у воєнний період
У результаті військової інтервенції російської федерації до України, постало гостре питання стану психологічного здоров'я здобувачів освіти та їхніх батьків, що впливає на освітній процес.
Одним із головних завдань закладу є повсякденна психологічна допомога та емоційна підтримка учасників освітнього процесу.
Саме тому важливим було питання підвищення компетентності педагогічних працівників у напрямі надання емоційної підтримки здобувачам освіти. Значна кількість педагогів нашого закладу пройшли навчання за програмою «Безпечний простір» у 2023-2024 роках у рамках проекту «SAFE SPASE – невідкладна психосоціальна підтримка для учнів та шкільних вчителів»
Водночас практичний психолог оволоділа сучасними технологіями психологічної допомоги і пройшла навчання за темами: «Тренінг Товариства Червоного Хреста України по навчанню населення наданню першої допомоги», «Актуальність питання збереження психологічного здоров’я педагогів», «Екосистема психологічної допомоги у сфері освіти», «Безпечний простір», «Дитячі травми, особливості проявів під час війни», «Психологічний супровід НУШ в умовах викликів війни»), «Перша психологічна допомога. Національний комітет Товариства Червоного Хреста України», «Профілактика суїцидальних тенденцій серед школярів».
Робота психологічної служби закладу освіти здійснювалась за такими напрямками: просвіта і профілактика, консультування, діагностична, корекційно-розвиткова робота та інші.
Профілактична робота спрямована на створення у закладі таких умов, які сприятимуть гармонійному психічному та особистісному розвитку здобувачів освіти.
Під час діагностичної роботи практичний психолог аналізує результати, за якими окреслює подальші шляхи супроводу здобувачів освіти. Пріоритетними напрямками діагностики були:
ü вивчення адаптації учнів 1-х, 5-х класів,
ü визначення адаптації учнів 10 класу,
ü діагностика типу темпераменту і емоційного стану учнів 6-9-х класів,
ü дослідження пізнавальної сфери школяра (увага, пам`ять, мислення),
ü дослідження мотиваційної сфери і спрямованості особистості учня,
ü дослідження міжособистісних стосунків та взаємин в колективі.
За результатами досліджень адаптації здобувачів до нових умов навчання були проведені групові заняття для покращення емоційного стану учнів.
У відповідності з особливостями розвитку дитини практичний психолог визначає напрями та засоби корекційно-розвиваючої роботи, періодичність і тривалість циклу занять. Найбільш важливим завданням при цьому є розробка індивідуально програм психологічної допомоги. Основними завданнями корекційно-розвиткової роботи практичного психолога з дітьми з ООП є:
ü розвиток емоційно-особистісної сфери;
ü розвиток пізнавальної діяльності і цілеспрямоване формування вищих психічних функцій;
ü формування довільної регуляції діяльності і поведінки.
Консультаційна робота з учнями та педагогами проводилася за наступними напрямками:
ü з питань емоційного стану дитини (тривожність, агресивність);
ü з питань конфліктів між однокласниками;
ü з питань адаптації учнів 1-х, 5-х класів до навчання;
ü з питань підготовки до профільного навчання учнів 7-го класу.
ü консультування всіх учасників освітнього процесу за тематикою звернень (за запитом).
ü Протягом року проводилась консультативна робота з учнями, батьками, педагогами. Кількість наданих консультацій : учням – 9 (Основні проблеми звернення: психологічні особливості міжособистісних стосунків, підвищення самооцінки та впевненості у собі, формування емоційно-вольової сфери, профілактика порушень навчальної дисципліни, запобігання психологічного тиску серед однолітків та витіснення агресивної поведінки, професійне самовизначення); батькам – 11 (психологічні особливості дитини на різних етапах розвитку особистості, проблема «батьки й діти», формування позитивних рис характеру, профілактика порушень навчальної дисципліни, дитячі страхи); вчителям – 25 (особливості взаємин у класному колективі, особливості поведінки та неуспішності учнів, організація роботи з колективом, з окремими учнями, робота з дітьми з «групи ризику», внутрішньо переміщеними особами, взаємини учнів «батьки- діти», супровід дітей з ООП в умовах інклюзивного навчання).
ü Сприяння свідомому професійному самовизначенню, розширенню уявлень про світ професій
ü Бесіди з батьками дітей, що потребують індивідуального підходу в навчанні і вихованні
ü Профконсультування 9-11х класів
ü Консультування учнів з метою надання рекомендацій як справлятися з можливими стресами під час іспитів НМТ.
ü Консультування батьків з питань виховання та навчання дітей.
РОЗДІЛ ІV. УПРАВЛІНСЬКІ ПРОЦЕСИ ЗАКЛАДУ ОСВІТИ
РЕАЛІЗАЦІЯ стратегії розвитку ЗАКЛАДУ ОСВІТИ, моніторинг виконання поставлених завдань
Заклад освіти має реалістичний річний план роботи. У річному плані чітко сформульовано: цілі (короткострокові), завдання та заходи для їх виконання з урахуванням конкретних умов діяльності. Здійснюється аналіз виконання плану за попередній навчальний рік. До його розроблення залучаються усі учасники освітнього процесу. Всі компоненти річного плану є вимірюваними. Річний план роботи схвалено педагогічною радою закладу освіти та оприлюднено.
Протягом 2023/2024 н. р. у закладі освіти проводилося анонімне анкетування з використанням Google-форм.
Серед педагогічних працівників у анкетуванні взяли участь 35 осіб.
ü 96,5 % вчителів зазначили, що у закладі освіти створені належні умови для постійного підвищення кваліфікації педагогів, їх чергової та позачергової атестації, добровільної сертифікації, 7,4% (2 педагогів) відповіли, що переважно ні.
ü 76,8% педагогів зазначили, що у закладі немає жодних перешкод для професійного розвитку,
ü 92,6% педагогів задоволені освітнім середовищем та умовами праці у закладі, 7,2% (2 вчителі) – незадоволені.
ü 91,4% відповіли, що в цілому психологічний клімат в закладі сприяє співпраці педагогів, 8,5% відповіли, що співпраця з колегами практично відсутня.
ü 22 педагоги, що брали участь в анкетуванні вважають, що керівництво закладу відкрите до спілкування, вони можуть вільно висловлювати свою точку зору, навіть якщо вона не співпадає з думкою керівництва, 3 колег дали протилежні відповіді.
Щодо результатів анкетування учнів, то:
ü 89% здобувачів освіти зазначили, що їм подобається перебування у школі, 11%, відповіли, що не дуже.
ü 89% зазначили, що їм комфортно у закладі освіти, 10% відповіли, що не дуже комфортно.
ü 95% здобувачів освіти стверджують, що вони почувають себе безпечно у закладі освіти, 5% - здебільшого ні.
ü 65 % учнів зауважили, що не відчувають булінгу у закладі освіти, 36,1% відповіли щодо них були поодинокі булінгу та цькування, 5 % зазначили, що досить часто відчувають цькування.
ü 93% учнів відповіли, що керівництво закладу розглядає їхні звернення, 7 % зазначили, що їм невідомо про можливість звернення.
У анкетуванні батьків взяло участь 43 особи.
ü 93,6 % батьків зазначили, що їхня дитина охоче відвідує заклад освіти, 9,4% батьків відповіли, що неохоче.
ü 97,2 % зазначили в анкетуванні, що їм вдається поспілкуватися з керівництвом закладу та досягти взаєморозуміння, 4,8% (2 осіб) – дали протилежну відповідь.
ü 48 з опитаних батьків задоволені організацією освітнього процесу в школі, 5 батьків переважно незадоволені.
ü 96,8% батьків вважають, що учителі справедливо оцінюють навчальні досягнення їхньої дитини, 4% вважають, що інколи оцінювання несправедливе.
ü 79,8% батьків задоволені харчуванням дитини у закладі освіти, 13,2% - не задоволені, 7% учнів не харчуються у шкільній їдальні.
ü 78% батьків у анкетуванні зазначили, що їхні права як учасників освітнього процесу не порушуються, 12- відповіли, що інколи порушуються, але вирішуються, 3,7% (4 батьків) – інколи порушуються і не вирішуються.
Адміністрація закладу освіти постійно вивчає потреби учнів та працівників закладу, готує і доводить до відома засновника запити для задоволення потреб закладу освіти та відстежує їх реалізацію. Адміністрація враховує, наскільки матеріально-технічне та фінансове забезпечення сприяє або зменшує можливості для досягнення цілей, які закладено у стратегії розвитку. Заклад освіти надає засновнику об’єктивну та актуальну інформацію щодо своїх потреб. Адміністрація закладу освіти систематично оцінює стан матеріальних умов для навчання. Відповідно до стратегії розвитку та у співпраці з засновником заклад освіти підтримує такий стан матеріальних умов, який забезпечує доступ до освіти кожному учневі відповідно до його індивідуальних освітніх потреб.
ДОВІРА ДО ДІЯЛЬНОСТІ ЗАКЛАДУ ОСВІТИ
Управлінська діяльність спрямована на забезпечення якості освіти на рівні Державних стандартів. В закладі постійно відбувається моніторинг поставлених цілей даною стратегією. Формуються відносини довіри, прозорості, відкритості завдяки роботі сайту закладу освіти, груп у соціальних мережах закладу освіти та офіційної Facebook-сторінки закладу освіти. Здійснюється ефективна кадрова політика, до викладацької діяльності залучені лише фахівці, які постійно підвищують свій професійний рівень. Використовуються онлайн-платформи для професійного самовдосконалення.
Педагоги залучаються до виставок передового педагогічного досвіду.
Управлінські рішення приймаються на основі конструктивної співпраці, взаємодії з місцевою громадою, враховуються пропозиції учасників освітнього процесу.
Як директора закладу освіти у роботі з працівниками дотримуюся партнерського стилю керівництва. Проблеми обговорюються й виробляються різні варіанти рішення, з них обирається найбільш оптимальний, затверджується і в подальшому здійснюється. Основними формами спілкування є наради, індивідуальні бесіди, інформування. Моніторинг здійснюється не заради пошуку винних, а заради позитивного кінцевого результату. На моє переконання, завдяки такому стилю керівництва у закладі освіти залишається мінімум агресивності, наявне творче вирішення справ; переважають такі методи керівництва як порада, особистий приклад, похвала; ставлення до людей – шанобливе, вимогливість поєднується із справедливістю, спілкування ввічливе, поважливе, рідко з наказом. У зв'язку з цим я надаю колегам більше самостійності, відповідно їхній кваліфікації і характеру роботи, створюю необхідні умови для самореалізації. У кожному зі своїх підлеглих бачу, насамперед, особистість у всьому розмаїтті її людських якостей і властивостей.
Організація фінансово-господарської діяльності. Зміцнення матеріально-технічної бази закладу
За кошти ,виділені міською радою відремонтовано харчоблок. За спонсорську допомогу зроблено ремонт першого поверху ,планується ремонт другого поверху .
Благодійна ярмарка 55 тис. грн, зібрані кошти передані на на придбання автомобіля для воїна ЗСУ-вчителя нашого закладу освіти Данилюку В.І.
40000 гривень передано на протез для воїна ЗСУ Петрюка Вадима.
ПАРТНЕРСТВО В ОСВІТІ. РОЗБУДОВА ГРОМАДСЬКО-АКТИВНОГО ЗАКЛАДУ ОСВІТИ
З метою впровадження в життя закладу освіти державно-громадської моделі управління у закладі залучаються до управління такі органи: загальношкільна конференція; рада профілактики правопорушень; батьківський актив; адміністрація закладу освіти; педагогічна рада; органи учнівського самоврядування.
Державно-громадське управління в освітньому закладі базується на принципах: демократичності; прозорості управлінських рішень; колегіальності; делегуванні повноважень; громадського обговорення важливих питань життя школи; звітності директора перед шкільною громадою та засновником.
Адміністрація закладу в партнерстві з органами місцевого самоврядування спрямовує свою діяльність на пошук ресурсів для розвитку закладу освіти, на вирішення проблем в межах їх повноважень. Вчителі закладу освіти беруть участь у роботі органів місцевого самоврядування, громадському житті.